בירגיט מאגר

קטע הפתיחה בנושא עיצוב שירות – פרופ' בירגיט מאגר  – כנס עיצוב שירות אמסטרדם 2016

קטע הפתיחה בנושא עיצוב שירות – פרופ' בירגיט מאגר  – כנס עיצוב שירות אמסטרדם 2016

הנה סיכום תמלול קטע הפתיחה בנושא עיצוב שירות של הגב' פרופ' בירגיט מאגר בכנס עיצוב שירות SDN שנכחנו בו באמסטרדם בשנת 2016.

"זה תענוג גדול להיות כאן באמסטרדם, כי זה היה המקום הראשון בו היה לנו אי פעם בנושא עיצוב שירות, ועידת רשת בשנת 2008 וזה גורם לי מאוד … בואו נאמר מבחינה רגשית… נוגע, להביט במסע שעברנו עד כה.

אני מבקשת לנצל את ההזדמנות היום, כדי לדבר על מפת המסע אל העתיד. וזה סוג אחר של מפת מסע, כי מפות מסע הם, נניח, סטנדרטיות מדי.  מה שאני רוצה לעשות, הוא להסתכל קצת על ההיסטוריה, במיוחד עבור אלה מכם שהם עדיין לא מכירים את תחום עיצוב שירות.

זה יהיה מעניין לראות ולתאר מה הם מעצבי השירות ולהביט על העתיד ושם, לעשות מעט חיזוי עתידי של מה יהיו הנושאים החשובים ביותר עבור מעצבי השירות בשנים הבאות.

אז, כשהתחלתי לשמש כ-פרופסור בשנת 1995 לא היה כלל מושג כזה עיצוב שירות.  זה פשוט לא היה קיים אבל כמובן, כבר היו אנשים שחשבו על השינוי הזה, כי החברה והכלכלה כבר התחילו לצעוד לכיוון.  למשל, אני זוכרת כי נאמר ע"י אחד האנשים היקרים לי ושמו לוצ'יה כי "זו לא הרכבת החשמלית שהופכת את התחבורה לחוויה מוצלחת, אלא לוח הזמנים".

וחשבתי שזה היה רגע מחונן לציין זאת ולהבהיר שלא מדובר כאן בעיצוב היופי של הרכבת החשמלית, הצבעים של השילוט, המושבים וכד' זה חשוב, אבל אם הרכבת החשמלית לא תבוא בדיוק בזמן מה היא תועיל לנו?

כלומר, זה יהיה אתגר למעצבי השירות לחשוב על הערך ולא בהכרח רק על המוצר.  זה נושא שיושב בתוכי כחלק מההתפתחות בתחום ואני משערת, כי נושא זה השפיע וגם ישפיע על התפתחות תחום עיצוב שירות והקהילה המקצועית ואנו צריכים עתה להפסיק לחשוב רק על מוצרים או טכנולוגיות ולהתחיל לחשוב על הערך והשימוש שנעשה בו.

לכן, כאשר התחלתי באותו הזמן, המעבר מ-תבנית המחשבה של מוצר לשירות כבר החל להראות ניצנים.  אך מעצבי השירות רק התחילו להתכונן לאתגר החדש הזה ואני מאוד שמחתי להיות חלק ממנו.  אז, השנים הראשונות של העבודה שלי בתחום עיצוב שירות היו נניח, סוג של "ניסויים".  אתם יכולים לדמיין איך זה להיות פרופסור למשהו שאינו קיים?  אני אומרת לכם שזה כיף, כי אין חובות. ואין מי שיגיד לך מה בדיוק צריך ללמד.  אף אחד לא נותן לך תכנית לימודים ויש לך חופש טהור, כי מדובר בעסק יוצא דופן.  וזה אכן עסק יוצא דופן מאוד.  אני באמת נהניתי מהזמן בו ביצענו "משחקים" וניסיונות, אך כמובן עשיתי זאת בצורה רצינית למדי והנה הבאתי כמה הזיכרונות שלי איתי היום לכנס הזה.

זהו לדוגמא (פרופ' בירגית מראה) פרסום שעשינו בשנים הראשונות על תחנת הישרדות לאנשים חסרי בית, וזה היה הפרויקט הראשון שעשינו בתחום עיצוב שירות, שלקחתי בו חלק אי פעם והוא יושם בעיר קלן בשנת 2001 לאחר ארבע שנים של מעורבות הציבור ואגב, הוא עדיין קיים היום.

אז, אם אי פעם יוצא לכם לבוא לעיר קלן, אל תחמיצו ללכת ל-גוליבר תחנת הישרדות לחסרי בית. זה מקום יפה, הרבה אמנים ומעצבים השתתפו בפרויקט ואתם גם תקבלו קפה תמורת 50 סנט ואפילו ארוחה חמה עבור יורו אחד.

אני באמת יכולה להמליץ ​​על כך וזה מה שעשינו.  זו הייתה יזמה עצמית, שם ניסינו ליישם עיצוב למוצרים שאינם מהותיים ואנחנו, אפילו לא היה לנו דאז אוצר מילים מקצועיות, לא דיברנו על מפת מסע ונקודות מגע, ראיונות והקשר, אך עשינו את זה באופן טבעי, כי כאשר אתה מציב אתגר למעצבי שירות, הם יעשו כל מאמץ ליישם את הדברים האלה, כך שזה היה באמת כיף.

כן, עשינו את הפרסום הראשון והיום הוא מוכן לתצוגה במוזיאון.  הייתי אומרת כי מדובר בפרסום גרמני שנעשה בשיתוף עם NCO מנצ'יני, אשר כמה מכם אולי מכירים מהעיר מילאנו, אשר עכשיו גם מייסד וראש המחלקה לעיצוב עבור רשת חדשנות חברתית, ואנשים מפורסמים רבים אחרים, שהשתתפו בספר הראשון אשר פורסם בשנים 1997-98.

זה מוצג היסטורי וכמובן, משכנו את תשומת הלב של עיתונים וכתבי עת. הנה זה לדוגמא,  עוד מגזין עסקי גרמני וכאן הוזכר שוב סיפור בנושא עיצוב שירות הקצר ביותר בשנת 1998. אתם מאמינים? כריכה יפה.

בשלב הבא התחלנו להשתתף בתערוכות. הצגנו תערוכה בשנת 1998 שהסתובבה בגרמניה, אוסטריה ושוויץ. קראנו לה "מהמשרתים אל עיצוב שירות" והתערוכה הראתה כיצד התפתחות המטבח הובילה לסייע בשירות שהמטבח כיום משמש.

עליכם להבין כי באותה תקופה שאותה הצגנו בתערוכה, היו משרתים לא כמו היום שיש מכונות במטבח.  בימים ההם לא היו מכונות והנשים היו עדיין עובדות כמשרתות שטרם שוחררו מעבדות. זה שיפור, אבל עדיין, יש מקומות בהם עדיין מתייחסים אל בני אדם כאל עבדים.  ולכן עיצוב שירות בתערוכה הראה את העתיד של עיצוב שירות, שמטרתו באמת לשחרר בני אדם מעבדות ולאפשר לאנשים לעשות את מה שיש להם ערך לתרום בו.

זו הייתה תערוכה טובה שהוצגה גם בווינה, בציריך ובברצלונה, אך עדיין התעסקנו יותר בניסויים והשנה הייתה 1995.  ואז קרה משהו.  בתחילת שנות ה -2000 הופיעו סוכנויות עיצוב שירות ראשונות בעיקר בלונדון.  ראינו את הסוכנות הראשונה שהביטוי "עיצוב שירות" הופיע בגאון על תחום העיסוק שלה.

זה היה מדהים.  היינו קבוצה של צעירים בעלי ניסיון בעיצוב היושבים ביחד עם הרבה אנרגיה ורוח ליצור משהו חדש, במטרה להקים את הרשת הראשונה של תחום עיצוב שירות.  זה היה חשוב מאוד, מאחר והתחלנו להבין שלא מדובר רק במשחק, אלא על שילוב כוחות, ועל יצירת אסטרטגיה, ועל איך להכניס משמעות גדולה וליצור תחום שיתפתח במומחיות, באיכות אך לא פחות חשוב, גם בהיקף פעילות.  למעשה זו הייתה ההתחלה של הצבת מטרות ויעדים להקמת רשת עיצוב שירות.

מכאן ואילך, שיתוף הפעולה החל להתפתח.  עשינו ביחד פרויקטים ומחקרים, יזמנו מאמרים קטנים בעיתונים בנושא עיצוב שירות, רק כדי ליצור ולהגדיל את המודעות למשמעות החדשה הזו הנקראת עיצוב שירות.

בשנת 2004 ל- RCA בלונדון (המכללה המלכותית לאמנות) כבר היה פרס ראשון בתחום עיצוב שירות.  זה היה הפרס הראשון שהוקדש לנושא אי פעם.  אתם לא יכולים לתאר עד כמה הייתי מאושרת, כשקראתי כי עיצוב שירות מקבל פרסים. אפילו סטודנט לשעבר שלי, סטפן מוריץ ביקר שם כנציג מבית הספר הבינלאומי הנוכחי לעיצוב בלונדון, כדי להציג את הפרויקט שלנו בדיוק היום בשנת 2004 וזה לא רק שזכינו בפרס באותו יום, זה גם היה יום ההולדת שלו.  ובמקרה הוא כאן היום.  סטפן איפה אתה?  הו, סטפן שם.  יופי.  סטפן יום הולדת שמח.

אם כן, אני חושבת שאתם ודאי רואים שאני באמת נהנית מזה.  זה היה מסע נהדר.  התלמידים הראשונים באמת התמקדו בתחום עיצוב שירות והנה גם סטפן עכשיו מעצב שירות מקצועי, מעצב שירות בכיר בשטוקהולם ועבורי, זה עושה אותי כל כך גאה, לראות כל כך הרבה סטודנטים כאן ועכשיו עובדים במקצועיות ובאחריות, וכן, הייתי מוסיפה כי באותו הזמן תחום עיצוב שירות זוכה לקבלת רשמיות וצועד קדימה.

לאחר שלב זה התחלנו לכהן הגדרות, התחלנו לקבל השקפת עולם, מה הם העקרונות של תחום עיצוב שירות.  היה לנו תהליך ושפה הקשורים אליו, ודיברנו הרבה על שיטות וכלים.  היה מאוד מעניין ליצור שיטה חדשה, ערכות בדיקה, שיטות להמחשה של מסעות לקוח, יצרנו לוחות סיפורים ועוד.  בפיתוח השיטות הללו היה נעים והרבה כיף באותו זמן.  זו למעשה הייתה ההגדרה הראשונה בה השתמשנו בשנת 2004.  כיום 2016 עיצוב שירות יוצר שירותים שימושיים מנקודת מבט הצרכן ויעיל מנקודת מבט ספק.

למעשה מעצב שירות בונה "גשר" בין המשתמש לבין הספק, גם יוצר חוויה וגם יוצר ערך, וכמובן יוצר רווחיות עבור הארגון בו הוא יוצר את עיצוב השירות. למעשה ההגדרה הראשונה שעבדנו על פיה והפכה להיות כסוג של השקפת עולם, היא שעיצוב שירות הוא מאוד רב תחומי.

לא מדובר על מעצב שיש לו ידע אודות הכול, מדובר בצוות הכולל מעצב ומומחים נוספים בתחומם, המסייעים להבין בעיות מורכבות מאוד, בצורה שונה ואחרת, ע"י יצירת מסגרות ומסגרות מחדש, על ידי התקרבות וזום פנים וחוץ וכן, ע"י הגדרה מחדש של גבולות הבעיה באמצעות התבוננות בתהליכים ובמערכות יחסים, כמו גם בהדמיה של מערכות יחסים מורכבות, במטרה ליצור בהן שיחות בצורה חדשנית.

למעשה ביצענו צלילה עמוקה, כדי שבאמת נוכל לעשות אתנוגרפיה בעולם עיצוב שירות, ולהבין את הצרכים של המשתמשים, במטרה ליצור ביחד עמם מימוש חזותי ובניית אב טיפוס.  הרעיון הוא לא להיכשל בתהליך ללא בדיקת הדברים החשובים, ולהחליט לבד בחדרי ישיבות ללא בדיקה מעמיקה, אלא חשוב מאוד לעשות איטרציות על ידי למידה מתמדת ושיפור.

זו הייתה השקפת העולם הראשונה שפיתחנו ואז הגיעה המפגש הראשון באמסטרדם.   זה היה הכנס שחיבר את כל הנקודות, ואפשר לכל מי שרצה להתחבר, לשתף ולאפשר.  זה היה בנובמבר 2008, ואז קרה הדבר הגדול הבא.  רשת עיצוב השירות שהתחילה כזרע קטן, פתאום פתחה דלתות והצהירה כי היא רוצה לאמץ את כל מי שמעוניין לעסוק בתחום עיצוב שירות.  מי שעוסק בתחום, אנחנו באמת רוצים לאמץ אותו, את הסוכנויות ואת אנשי המקצוע הפועלים בתחום.

אנחנו מעודדים ורוצים את החברות והארגונים המעוניינים ליישם עיצוב שירות ואנחנו רוצים שהאוניברסיטאות ילמדו ויחנכו את תחום עיצוב שירות ואני חייבת לומר, למעשה אני ממש שמחה היום לראות שאנחנו מתקרבים לסוג זה של רשת עיצוב שירות מגוונת, זה מביא ביחד את כל הצדדים השונים של תהליכי עיצוב שירות, המשתמשים, החוקרים וגם את הכנס הזה ממש.  בשבילי זו ממש התחלה טובה של עידן חדש בתחום עיצוב שירות.

הבאתי עוד דבר מהקופסה שלי.  למעשה זו הייתה הפעם הראשונה שממש שילמנו עבור קידום הנושא.  שילמנו, אני אפילו לא זוכרת בדיוק כמה, אני חושבת שזה היה 10,000 יורו או אולי אפילו 20,000 יורו ל-גרדיאן ושם פרסמנו פרויקטים בעיצוב שירות, כדי שכולם ידעו על מה שעשינו ורצינו לשתף.

אני חושבת שזו הייתה הרפתקה גדולה עבור כולנו.  מעולם לא לקחנו כל כך הרבה כסף בידיים שלנו בעבר והיה לנו, אני לא יודעת, משהו כמו 10,000 פרסומים שהופצו בבריטניה וזה גרם לי שוב להיות גאה מאוד, כי פתאום יכולתם לראות עיצוב שירות מושרש ומיושם.  אנחנו יצרנו פרויקטים והם היו מוצלחים.  היו לנו חברות ששכרו אותנו לפרויקטים בעיצוב שירות למשל חברת התעופה וירג'ין אטלנטיק.  ואז הבנו כי ההגדרה של עיצוב שירות השתנתה.

כשאני מדברת על זה, אני אומרת כי מדובר בתהליכי כוריאוגרפיה ותהליכי אינטראקציות, בתוך מערכות מורכבות, כדי ליצור ערך עבור בעלי עניין רלוונטיים ומה שאתם רואים כאן, שזה כבר לא רק על המשתמשים, כפי שהיה לפני העקרונות הרשת שלנו.  מדובר בעובדים. מדובר בבעלי העניין, במערכת וגם על המשתמש.  כלומר, מדובר בשיתוף של יצירת ערך ממש.  וערך לא בהכרח צריך להיות רק ערך כספי, זה יכול להיות גם ערך תרבותי. ערך חברתי. אפילו ערך אקולוגי.

ולכן הייתה הבנה, כי אנו צריכים ליצור ערך בתוך מערכות מורכבות אלה, ואנחנו צריכים גם למדוד את הערך ואני חושבת, שזה התחיל בשנת 2012, כאשר מועצת העיצוב באה עם אפשרויות למדידת ההשפעה.  לדוגמא, בפרויקט עיצוב שירות ניתן להחזיר השקעה (ROI) של £ 25 עבור כל פאונד שהושקע.  במגזר הציבורי נבדק ונמצא כי החזר השקעה היה £ 26, עבור כל פאונד שהושקע.

כלומר התחלנו למדוד את הערך הנובע מפעילות עיצוב שירות ופתאום גם ממשלת בריטניה הצהירה כי עיצוב שירות הוא תהליך סטנדרטי עבור השירותים הדיגיטליים שלה.

אינכם יכולים להאמין עד כמה הייתי מאושרת לראות עיצוב שירות ועוד ברמה של מדיניות וקביעת סטנדרטים אודות איך השירותים הדיגיטליים צריכים להתממש בבריטניה. נהדר נכון?

טוב, אני צריכה למהר, אז אני רוצה לספר על פרויקט אחד קטן, כי בשבילי הוא היה מאיר עיניים.  זה היה פרויקט של חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה שהחל בשנת 2014 ועבורי, זה היה כתחייה של הפרויקט שכבר עשיתי בשנת 2001.

זה היה הפרויקט הגדול הראשון, שבו עבדנו עם לוחות סיפור (סטורי בורדס). היו לנו סטורי בורדס עבור חווית הטיסה שחוו נוסעי החברה למרחקים ארוכים במחלקת תיירות, עסקים ומחלקה ראשונה.  היה במאי תיאטרון שעבד עמנו במטרה ליצור את הכוריאוגרפיה ואת האווירה הייחודית, אשר אמורה להתרחש בטיסות ארוכות מסוג זה.

זה היה פרויקט מדהים והצלחנו ליצור אותו באופן חזותי מועצם.  עבדנו עם דיילים, עם נוסעים, יצרנו דגמים ודגמי טיפוס ואז הצגנו בפרנקפורט ב- 10 בספטמבר 2001. ולמחרת נעצר הפרויקט.  אתם יכולים לדמיין, עדיין יש לי את כל ה-סטורי בורדס במשרד שלי בקלן.  זו חבילה גדולה בקופסה ומתנוססת עליה מדבקה ובה כתוב: "פרנקפורט 10 בספטמבר 2001". וכשאני מביטה בה, זה עדיין גורם לי להרגיש חשש, כי יום למחרת, כבר לא היו עוד דיוני עיצוב שירות בחברת התעופה לופטהנזה, כאמור, עד שנת 2014.

בשנת 2014 הם חזרו אלי והיה להם תדריך כה מקצועי.  הם אמרו לי: "גב' מאגר, עבדנו בעשר שנים האחרונות לפי מה שעשינו אז ביחד ועכשיו, יש לנו תקציב לעשות פרויקט עיצוב שירות גדול ואנחנו רוצים אותך במגרש שלנו".  הם נתנו לי את התדרוך שדרש ראיונות, סדנאות של מפגשי יצירה משותפת ויצירת אב-טיפוס 1:1 במטוס בואינג בשדה התעופה בפרנקפורט, במטרה לבחון שני מושגים חלופיים לשירות עם הצוות והנוסעים לתקופה של חודשיים.

עשיתי את הפרויקט בהצלחה. אני מתכוונת שזה טוב בשבילי לעשות פרויקט כזה והוא היה גם כסוג של סמן. הוא הגיע. וכך הייתי אומרת כי הגענו לשלב של הרחבת עיצוב שירות וזה אומר, כי יש כיום יותר דרישה לסוכנויות עיצוב שירות והארגונים יודעים לדרוש עיצוב שירות.  זה לא רק כאילו שהם שמעו את המילה האקזוטית הזאת "עיצוב שירות" אלא שהם ממש יודעים מה הם רוצים וכולם נעים מהבמה הקדמית ל-מאחורי הקלעים.

כשהתחלנו, היינו ברמת הממשק.  עכשיו אנחנו על הבמה ברמת הסיפון, וזה מאפשר לנו לחשוב על תהליכים, לחשוב על תרבות ארגונית, לחשוב על אסטרטגיות וזה הכול מנקודת מבט עסקית ויצירת השפעה.

אז, אני יכולה לסכם, כי באבולוציה הזו, התמקדנו תחילה במשתמש הסופי ומאז, התפתחו שיטות, כלים ומושגים, שהיו מאוד יפים להביט ולעבוד עמם כתמיכה חיצונית, עבור חברות אך היום המיקוד הוא יותר אסטרטגי, ונקודת מבט לראות את השינוי במערכות ולראות את השינוי של הלך הרוח בארגונים.  מדובר ביישום מושגים אלה, שלא רק בונים את המושגים, אלא בעיקר בונים יכולת פנימית בתוך הארגונים.  כי מדובר בגופים המוסמכים לעשות עיצוב שירות.  ולכן, השלב הבא הוא ליצור מערכות עיצוב שירות בתוך הארגונים.  חברות רבות באות עכשיו עם מעבדות חדשנות, מעבדות חדשנות עסקית והם מונעים על ידי עיצוב שירות וחשיבה עיצובית.

עשיתי מחקר גדול עם דויטשה טלקום והמעבדות החדשניות האלה עם מרכז המחקר שלי ועשינו ראיונות עם כל החברות האלה ועוד, כדי לגלות איך הם בונים מעבדות חדשניות.  מה תפקידו של עיצוב שירות במעבדות החדשניות הללו, כיצד מופצים עיצוב שירות וחשיבה עיצובית בארגונים גדולים, כדי להפוך אותו למשהו מוחשי מאוד.

אלה הם אתגרים גדולים באמת.  לא מספיק לרדוף אחר אנשים דרך יום אחד או יומיים ולהטמיע בהם עיצוב שירות בכיתה. כי הם מהר מאוד חוזרים אל שגרת חיי היומיום שלהם וכפי ששמענו אתמול, הם מקבלים משוב על המשימות ולא על יצירתיות, הם עושים את מה שנאמר להם לעשות.  ולכן, אם אנחנו רוצים לשנות את זה ולהפוך את מעבדות החדשנות למוצלחות, אנו צריכים באמת לחשוב עליהם בצורה אחרת.

לכן, יצרנו טופולוגיות של מעבדות חדשניות, יצרנו טבלאות אבולוציה של מעבדות חדשניות ואני חושבת כי לא מדובר בתחום שיהיה רק חשוב לנו מאוד.  כמעצבי שירות, כדי לא לאבד את הסמכות על תחום עיצוב שירות, אל לנו לספק זאת באמצעות שלושה קורסים בני יום ולהצהיר כולם עכשיו מעצבי שירות.  כלומר, כדי לשמור על כשירות ושליטה על מה שאנחנו עושים, עלינו לוודא כי האיכות תישאר טובה.

אני מצטערת על האיחור, אני אמהר בדבריי, אך חשוב לעדכן ידע מעמיק אודות מגזרים ספציפיים.

הפקנו דוחות עבור קבוצות עניין מיוחדות. בשנה שעברה פרסמנו אודות המגזר הפיננסי. אתם יכולים למצוא זאת על שולחנות הספרים, מאחר ואנו מאמינים כי מעצבי שירות צריכים לדעת יותר על הלקוחות ואת התחום בו הם עובדים.

השנה גם פרסמנו את הדוח על השפעת עיצוב השירותים במגזר הציבורי. זה ספר יפה. אתם יכולים גם אותו לראות על שולחן הספרים. ומתאריך 1 בנובמבר, זה יהיה זמין להורדה בחינם באתר האינטרנט שלנו.  אז, תורידו אותו, שתפו אותו והפיצו אותו ברחבי העולם, כדי שאנשים יראו את ההשפעה של עיצוב שירות במגזר הציבורי.

הרשו נא לי לקפץ לכאן ולספר כי כאשר ביצענו את המחקר על המגזר הציבורי, מצאנו כי מעצבי שירות הם למעשה מעצבים מדיניות אך זו עבודה אחרת לגמרי, מאשר יצירת שינוי ארגוני ועבודה שונה מתחומי אימון ויכולת בניית עבודה אחרת, כגון שיתוף פעולה, יוזמות, יצירה, עם אזרחים או עבודה אחרת דיגיטלית.  אני מאמינה כי מעצבי שירות יתמחו בתחום שלהם ואני טוענת כי אנחנו צריכים ליצור שקיפות אודות מה הוא שירות איכותי ומהי איכות השירות בשוק.

לסיכום דבריי, סוכנויות עיצוב שירות מיישמות ומודדות עיצוב שירות וזה נפלא.  לעומת זאת הרבה כיום נתפשים כ-מעצבי שירות ואני רואה בכך סכנה שרבים מכנים את עצמם "מעצבי שירות", רק בגלל שזה כל כך "סופר שיק" להיות מעצב שירות ולמקם את התואר "עיצוב שירות" בקטן על גבי כרטיס הביקור שלך.

ואחרון אחרון חביב, זכרו כי אנחנו עושים מדידת ההשפעה המבוססת רק על יישום.  המיקוד הוא על יישום וזו חולשה בתחום עיצוב שירות. ובכל זאת, אני שמחה מאוד שיש לי כאן סטודנטית לתואר שלישי, טינה וייזר. אשר היא גם עובדת עם BMW והיא עושה את הדוקטורט שלה על יישום של עיצוב שירות.  בבקשה, דברו עמה אם אתם רוצים.  טינה אמרי שלום.

זה מה שרציתי לתת לכם היום כחומר למחשבה ולשיחה. אם יש לך מחשבות נוספות בנושא, צרו איתי קשר.

סליחה על שדיברתי באריכות. אני מקווה שאתם נהניתם. אני נהניתי."

והנה קישור לנאום הפתיחה בטקס עיצוב שירות.

 

רישום תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *